Designreader
21 11 2013 / Redakce

Petr Babák: Navrhoval by dnes Rodchenko plakáty?

Nabídku pořadatelů RodchenkoFestu na vytvoření plakátů formátu 100 x 70 cm,  jako reakci na přednášku o práci a úvahách ruského avantgardisty Rodchenka, prostě nebylo možné jen tak odmítnout. Jedním z důvodů byl termín UTOPIE, který se Rodchenkovým životem táhne jako kouř z právě dovařeného boršče. Tento termín se stal vedle snahy po experimentu, risku a dalších velkých slovech součástí výrazně naivistického manifestu při vymezování cesty našeho ateliéru Grafický design a nová média aka Ostrova pokladů – jak jsme si ho po pouhém měsíci fungování přejmenovali – který byl založen roku 2005 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Už jen to, že jsme naše snažení od prvopočátku definovali v něčem tak archaickém jako je manifest ateliéru, ve kterém se to velkými a utopistickými úvahami opravdu jen hemží, by dnes 120 letého Alexandra Michajloviče Rodchenka jistě potěšilo. Saša byl takový sociální inženýr ve službách ideologie. Chtěl po dělnicích, aby mu po šichtě v dolech sedali ke společným šachům a za takovým účelem jim navrhl vkusné šachové stolky. Byl to experimentátor napříč obory lidské činnosti. Je otázkou, jak by se někomu dalšímu nosili jím navržené kalhoty, na první pohled z velmi hrubého materiálu a s obrovskými kapsami model krteček. Nosil by v nich dnes dva náhradní mozky nebo jen svačinu od své boubelaté ženy?

Myslíme si však, že bez utopií podpořených často marnými činy bychom stále psali tužkou. Základní otázkou tohoto sběru plakátů na téma Rodchenko, instalovaných v prostorách budovy NTK v papírových tubusech však zůstává, jestli by se Rodchenko v současné době vůbec plakátem zabýval? Moje odpověď zní celkem jednoznačně: NE. Podle mě by už dávno totiž surfoval s oživlým voskovým Leninem na Marsu a po večerech hrával šachy s Majakovským, kterému by dával pravidelně druhým tahem mat. William Gibson a Steven Hawking by mu dělali na Marsu zahradníky. Určitě by měl polovinu orgánů řízených počítačem a umělá inteligence by nebyl jen prázdný pojem. Rodchenko by totiž své mentální plakáty projektoval na křídla dravých elektronkových ptáků.